Perkataan Rejab terdiri
daripada huruf Ra Jim Ba. Gabungan tiga huruf bermaksud menyokong
sesuatu atau menguatkan sesuatu. Dikatakan masyarakat Arab menamakan bulan
tersebut sebagai Rejab kerana pada masa itu mereka membuat sokongan pada
pokok-pokok kurma yang hampir tumbang. Mereka memuliakan bulan ini dengan
beberapa cara.
Antaranya:
1-Diharamkan berperang pada
bulan tersebut.
2-Melakukan sembelihan
binatang ternakan yang dinamakan "Athirah".
Perkataan Rejab tidak
terdapat di dalam Al-Quran. Al-Quran hanya menyebut bulan-bulan haram tanpa
menjelaskan secara khusus apakah yang dimaksudkan dengan bulan-bulan tersebut.
Firman Allah SWT:
{إِنَّ
عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ
يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ
الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ وَقَاتِلُوا
الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ
اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ}
[التوبة:
36]
Maksud : “Sesungguhnya
bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah SWT ialah dua belas bulan (yang
ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Dia menciptakan langit dan bumi di
antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu adalah agama
yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang
dihormati itu (dengan melanggar laranganNya) dan perangilah kaum Kafir Musyrik
semuanya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya. Sesungguhnya Allah
bersama-sama dengan orang yang bertaqwa.”
[At-Taubah: 36]
Faedah Ayat
1-Bulan-bulan Islam itu
adalah bulan yang diiktiraf di dalam syariat Islam sebagai penanda masa bagi
ibadah. Misalnya penanda masa bagi puasa yang merupakan rukun Islam yang ke-2
adalah bulan Ramadan.
2-Dalam 12 bulan Islam,
terdapat pula empat bulan yang disebut sebagai bulan haram. Haram di dalam ayat
di atas bermaksud ia perlu dihormati.
3-Allah SWT melarang
melakukan sebarang bentuk kezaliman pada bulan-bulan haram. Hal ini bukan
bermakna kezaliman itu boleh dilakukan pada bulan-bulan selain bulan haram. Ia
tetap dilarang tetapi penekanan khusus diberikan pada bulan-bulan haram
sebagai tanda memuliakannya.
Allah SWT
berfirman:
{الشَّهْرُ
الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى
عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُوا
اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ}
[البقرة: 194]
Maksudnya : “(Mencabuli)
bulan yang dihormati itu ialah dengan (sebab membalas pencabulan dalam) bulan
yang dihormati; dan tiap-tiap perkara yang dihormati itu (jika dicabuli), ada
balasannya yang seimbang. Oleh itu sesiapa yang melakukan pencerobohan terhadap
kamu maka balaslah pencerobohannya itu seimbang dengan pencerobohan yang
dilakukannya kepada kamu; dan bertaqwalah kamu kepada Allah serta ketahuilah, sesungguhnya
Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.”
[Al-Baqarah: 194]
Firman Allah SWT:
{يَسْأَلُونَكَ
عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ }
[البقرة: 217]
Maksudnya : “Mereka
bertanya kepadamu (Wahai Muhammad), mengenai (hukum) berperang dalam bulan yang
dihormati; katakanlah: "Peperangan dalam bulan itu adalah berdosa besar”
[Al-Baqarah: 217]
Allah SWT berfirman:
{يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ
الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَائِدَ وَلَا آمِّينَ الْبَيْتَ
الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا}
[المائدة: 2]
Maksudnya : “Wahai
orang-orang yang beriman, janganlah kamu ingat halal membuat sesuka hati
mengenai syiar-syiar agama Allah, dan mengenai bulan-bulan yang dihormati, dan
mengenai binatang-binatang yang dihadiahkan (ke Mekah untuk korban), dan
mengenai kalong-kalong binatang hadiah itu, dan mengenai orang-orang yang
menuju ke Baitullah Al-Haram, yang bertujuan mencari limpah kurnia dari Tuhan
mereka (dengan jalan perniagaan) dan mencari keredaanNya (dengan mengerjakan
Ibadat Haji di tanah Suci).”
[Al-Maidah: 2]
Sabda
Rasulullah SAW:
الزَّمَانُ قد اسْتَدَارَ كَهَيْئَتِهِ يوم خَلَقَ
الله السماوات وَالْأَرْضَ السَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا منها أَرْبَعَةٌ
حُرُمٌ ثَلَاثَةٌ مُتَوَالِيَاتٌ ذُو الْقَعْدَةِ وَذُو الْحِجَّةِ وَالْمُحَرَّمُ
وَرَجَبُ مُضَرَ الذي بين جُمَادَى وَشَعْبَانَ
Maksud : “Masa itu
telah kembali semula seperti asal ketika Allah SWT menjadikan langit dan bumi.
Setahun itu mangandungi dua belas bulan. Daripadanya terdapat empat bulan
haram. Tiga daripada empat bulan tersebut adalah berturut-turut iaitu
Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram. Sementara bulan Rejab umpama kabilah Mudhar
yang berada di antara bulan Jumadal Akhirah (Jamadil Akhir) dan Syaaban.”
[Sohih Bukhari, Kitab Permulaan Kejadian, Bab Tentang Tujuh Lapisan
Bumi, Jilid:3, m/s:1168, no:30265]
Hadith di atas menjelaskan
maksud bulan-bulan haram yang disebut di dalam Al-Quran secara umum iaitu
Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab.
Hukum Berkaitan Bulan
Rejab
Perang
Menurut kepercayaan
masyarakat Arab Jahiliah, tidak boleh diadakan sebarang peperangan sepanjang
bulan Rejab dan bulan-bulan haram yang lain. Setelah kedatangan Islam, hukum
ini dikekalkan. Allah SWT berfirman:
{يَسْأَلُونَكَ
عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ }
[البقرة: 217]
Maksudnya : “Mereka
bertanya kepadamu (Wahai Muhammad), mengenai (hukum) berperang dalam bulan yang
dihormati; katakanlah: "Peperangan dalam bulan itu adalah berdosa besar”
[Al-Baqarah: 217]
Kemudian larangan ini
dinasakhkan dengan akhir ayat yang ke-36 daripada surah at-Taubah. Ini adalah
pendapat jumhur ulama'. Sebahagian ulama' berpendapat larangan perang di bulan
haram masih lagi kekal tetapi tidak menjadi masalah bagi umat Islam untuk
mempertahankan kesucian bulan-bulan haram itu dengan mengadakan peperangan jika
ia dimulakan terlebih dahulu oleh pihak musuh.
Allah SWT berfirman:
{الشَّهْرُ
الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى
عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُوا
اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ}
[البقرة: 194]
Maksudnya : “(Mencabuli)
bulan yang dihormati itu ialah dengan (sebab membalas pencabulan dalam) bulan
yang dihormati; dan tiap-tiap perkara yang dihormati itu (jika dicabuli), ada
balasannya yang seimbang. Oleh itu sesiapa yang melakukan pencerobohan terhadap
kamu maka balaslah pencerobohannya itu seimbang dengan pencerobohan yang
dilakukannya kepada kamu; dan bertaqwalah kamu kepada Allah serta ketahuilah, sesungguhnya
Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.”
[Al-Baqarah: 194]
Puasa
Tiada nas yang sohih
menyatakan hukum tentang puasa Rejab secara khusus sama ada yang menunjukan
sunat atau laragan. Terdapat hadith yang melarang berpuasa pada bulan Rejab
namun ulama' menilaikannya sebagai lemah. Begitu juga terdapat hadith-hadith
yang menggalakkan puasa sunat di bulan Rejab. Namun ia dinilaikan oleh ulama
sebagai sangat lemah. Sebahagian ulama' berpendapat hukum berpuasa pada bulan
Rejab itu adalah sunat berdasarkan hadis yang menggalakkan puasa pada
bulan-bulan haram.
عن مُجِيبَةَ الْبَاهِلِيَّةِ عن أَبِيهَا أو
عَمِّهَا أَنَّهُ أتى رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ثُمَّ انْطَلَقَ
فَأَتَاهُ بَعْدَ سَنَةٍ وقد تَغَيَّرَتْ حالته وَهَيْئَتُهُ فقال يا رَسُولَ
اللَّهِ أَمَا تَعْرِفُنِي قال وَمَنْ أنتَ قال أنا الْبَاهِلِيُّ الذي جِئْتُكَ
عَامَ الْأَوَّلِ قال فما غَيَّرَكَ وقد كُنْتَ حَسَنَ الْهَيْئَةِ قال ما
أَكَلْتُ طَعَامًا إلا بِلَيْلٍ مُنْذُ فَارَقْتُكَ فقال رسول اللَّهِ صلى الله
عليه وسلم لِمَ عَذَّبْتَ نَفْسَكَ ثُمَّ قال صُمْ شَهْرَ الصَّبْرِ وَيَوْمًا من
كل شَهْرٍ قال زِدْنِي فإن بِي قُوَّةً قال صُمْ يَوْمَيْنِ قال زِدْنِي قال صُمْ
ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ قال زِدْنِي قال صُمْ من الْحُرُمِ وَاتْرُكْ صُمْ من
الْحُرُمِ وَاتْرُكْ صُمْ من الْحُرُمِ وَاتْرُكْ وقال بِأَصَابِعِهِ الثَّلَاثَةِ
فَضَمَّهَا ثُمَّ أَرْسَلَهَا
Maksud : Daripada
Mujibah al-Bahiliyah, bapanya atau bapa saudaranya menemui Rasulullah SAW
kemudian beliau pulang ke kampungnya. Setelah setahun berlalu, beliau menemui
Rasulullah SAW semula dalam keadaan dirinya yang berbeza daripada sebelumnya.
Lalu beliau berkata: Wahai Rasulullah! masihkah engkau mengenaliku? Rasulullah
SAW bertanya: Siapakah kamu? Beliau berkata: Akulah orang yang datang menemuimu
tahun lalu. Rasulullah bersabda: Apakah yang menyebabkan keadaanmu berubah,
sedangkan sebelum ini kamu kelihatan segak? Beliau berkata: aku tidak menjamah
makanan melainkan pada waktu malam sejak aku meninggalkanmu tahun lalu.
Rasulullah SAW bersabda: Kenapa kamu menyiksa dirimu? Puasalah hanya di bulan
Ramadhan dan satu hari pada setiap bulan. Kemudian beliau berkata: Tambahlah
lagi wahai Rasulullah. Sesungguhnya aku mampu. Rasulullah menjawab: Puasalah
dua hari dalam sebulan. Lalu dia berkata lagi: Tambahlah lagi wahai Rasulullah.
Rasulullah SAW menjawab: Puasalah tiga hari. Dia berkata: Tambahlah lagi. Nabi
bersabda: Puasalah pada hari-hari daripada bulan-bulan haram dan tinggalkan
sebahagian daripadanya. (Nabi mengulangi sebanyak tiga kali).-
[Sunan Abu Daud, Kitab
Puasa Bab Puasa Pada Bulan-bulan Haram, Jilid:2, m/s:322, no:2428]
Hadith ini mempunyai
sedikit masalah pada sanadnya. Namun ia merupakan hadith yang paling kuat dalam
menyatakan sunat berpuasa pada bulan Rejab di samping bulan-bulan haram yang
lain.
Oleh sebab bulan Rejab salah
satu daripada bulan haram yang diberkati oleh Allah, maka amalan yang dilakukan
padanya sudah tentulah mempunyai kelebihan khusus berbanding bulan-bulan biasa.
Begitu juga kejahatan yang dilakukan padanya lebih berat berbanding dengan
kejahatan yang dilakukan pada bulan-bulan biasa. Inilah yang difahami daripada
larangan yang terkandung di dalam firman Allah SWT yang berbunyi:
فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ
Maksudnya
: “Maka janganlah kamu menganiayai diri kamu dalam bulan-bulan haram (dengan
melanggar larangan-Nya)”
[At-Taubah: 36]
Oleh itu,
sebahagian ulama' berpendapat digalakkan melakukan amal soleh pada bulan Rejab
dan bulan-bulan haram yang lain seperti puasa, solat, sedekah dan seumpamanya.
Sembelihan
Antara budaya masyarakat
Arab Jahiliah ialah mempersembahkan korban berupa haiwan ternakan kepada
berhala-berhala mereka. Korban ini dinamakan 'Athirah'. Setelah kedatangan
Islam, amalan ini diharamkan sama sekali. Rasulullah SAW bersabda :
لَا فَرَعَ ولا عَتِيرَةَ
Maksud: “Tiada
sembelihan "Faraak" yang dibenarkan, begitu juga sembelihan
"Athirah".
[Sohih Bukhari, Kitab
Aqiqah, Bab Athirah, Jilid:5, m/s:2083, no:5257]
Faraak ialah sembelihan yang
dipersembahkan kepada berhala apabila unta yang diternak oleh seseorang itu
memperolehi anak yang pertama.
Athirah pula ialah sembelihan
yang dilakukan pada bulan Rejab. Ia juga dinamakan sebagai Rajabiyyah.
Dua jenis sembelihan ini
telah dihapuskan oleh Islam. Namun menurut setengah ulama' hanya sembelihan yang
dipersembahkan kepada berhala dan dengan anggapan wajib sahaja yang dibatalkan
oleh Islam. Oleh itu, mereka berpendapat sembelihan "Athirah" itu
hukumnya digalakkan sahaja. Hal ini selagimana ia tidak terikat dengan
kepercayaan dan sembahan berhala, maka mana-mana yang disembelih kerana Allah,
maka halal sembelihannya.
Berdasarkan kepada hadith
daripada Nubaisyah, mereka (para sahabat) bertanya kepada Nabi SAW berkenaan
dengan sembelihan athirah sejak zaman jahiliyah iaitu sembelihan dalam bulan
Rejab. Lalu Nabi SAW menjawab :
اذْبِحُوا لله فِي أَيِّ شَهْرٍ كان وَبِرُّوا الله
وَأَطْعِمُوا
Maksudnya
: “Sembelihlah niat kerana Allah pada mana-mana bulan sekalipun, dan lakukan
kebaikan kepada Allah dan berilah makan (kepada manusia lain)”
[Abu Daud no 2830, An-Nasai no 4233]
Ibu Abbad
RA menyatakan bahawa makruh menjadikan bulan Rejab sebagai perayaan (iaitu
berkaitan sembelihan athirah pada bulan Rejab,yang memberikan maksud sembelihan
tersebut sebagai sebuah perayaan). – Kitab Latoif Al-Maarif, cetakan Al-Maktab
Al-Islami, m/s 212
Justeru,
sebahagian ulama yang menyatakan tidak mengapa melakukan sembelihan ialah
apabila tidak terikat dengan kepercayaan iaitu sembelihan adalah niat kepada
Allah, dan sembelihan tersebut bukan ada apa-apa kaitan dengan perayaan
sebagaimana pada zaman jahiliyah.
Antara Peristiwa-Peristiwa Penting Sepanjang Bulan Rejab
1-Perang
Tabuk tahun ke-9 Hijriah
2-Perang
Yarmuk tahun ke15 Hijriah
3-Kemasukan
awal Tariq bin Ziyad ke bumi Andalus pada tahun ke-97 Hijriah
4-Pembukaan
kali ke-2 Baitul Maqdis oleh Solahuddin Al-Ayubi (hari
Jumaat 27 Rajab 583 Hijrah)
5-Isra'
Mikraj pada 27 Rejab (pendapat yang masyhur. Pendapat ini dipegang oleh Imam
Ibnu Hajar)
6-Pensyariatan
solat (ketika peristiwa Isra’ Mikraj pada 27 Rejab)
Wallahu
a’lam
Disediakan
oleh:
Rabiatul Adawiyah Shamsudin
Felo MANHAL PMRAM 2012
Rujukan
1-Al-Quran
al-Karim
2-Sohih
Bukhari, Dar Ibn Kahtir
3-Sohih
Muslim, Dar Ihya' Turath al-Arabiy
4-Sunan
Abu Daud, Dar al-Fikr
5-Syarah
an-Nawawi ala Sohih Muslim, Dar Ihya' Turath al-Arabiy
6-Mu'jam
Maqayis al-Lughah, Dar al-Jil
7-Maktabah
as-Syamilah
8-Mizan
al-I'tidal, Dar al-Kutub al-A'lamiah
9-Kasyfu
al-Khafa', Muassasah ar-Risalah
10-al-Misbah
al-Munir, Maktabah al-A'lamiah
Rujukan
tambahan :
1-Al-Fiqh
Al-Islami Wa Adillatuh, jilid pertama, oleh Dr Wahbah Az-Zuhaily, cetakan Dar
Al-Fikr
2-Latoif
Al-Ma’arif, oleh Imam Ahmad bin Rajab Al-Hanbali, cetakan Al-Maktab Al-Islami
Sumber : manhal-pmram
No comments:
Post a Comment